Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Chleb pszenno-żytni 75/25

Chleb polski pszenno-żytni 75/25


Chleb pszenno-żytni 75/25


Bardzo smaczny i aromatyczny chleb, tradycyjny polski smak. Lekki i puszysty z chrupiącą skórką. 

Przepis nie jest skomplikowany, warto spróbować.


Składniki na ciasto:

333 g mąki pszennej typ 650

166 g zakwasu żytniego (sztywnego ok. 50% nawodnienia)

183-190 g wody

4 g świeżych drożdży

9 g soli

Waga ciasta ok. 690 g


Najpierw przygotować sztywny zakwas żytni, użyłem:

80 g dojrzałego zakwasu żytniego razowego (100% nawodnienia) z lodówki 

+ 25 g ciepłej wody 

+ 80 g mąki żytniej jasnej typ 720, 

zagniotłem z tego ciasto i zostawiłem do fermentacji na 3,5 h w cieple, ok 28°C.


Ciasto:

Składniki (poza solą) wymieszaj w mikserze na wolnym biegu przez 10 minut.

Następnie dodaj sól i wyrób ciasto na szybszym biegu przez 2-3 minuty.

Zostaw ciasto do fermentacji na  20 minut w ok. 26°C, odgazuj przez składanie, odczekaj kolejne 20 minut, uformuj w kulę, odczekaj 5 minut i uformuj chleb.

Przełóż do koszyka rozrostowego.

Wyrastanie chleba zajmuje ok. 50-60 minut w cieple.

Przed pieczeniem posmaruj bochenek kisielkiem ze skrobi ziemniaczanej*.

Ja, na wszelki wypadek (aby uniknąć ewentualnego rozrywania skórki) nakłułem chleb w kilku miejscach patyczkiem.

Piecz około 45 minut w temperaturze 200-190°C, na początku pieczenia 5-7 minut z parą, potem parę wypuść.


Smacznego :)


Kisielek*

W miseczce rozrobić łyżeczkę mąki/skrobi ziemniaczanej z niewielka ilością zimnej wody.

Powoli dolewać wrzącej wody, jednocześnie miesząc.

Wrzątek dolewać do momentu uzyskania konsystencji kisielku.


Komentarze

  1. Tego szukałam. Zatesknilam za polskim chlebem i wyszedł idealny. Aromatyczny, chrupiąca skórka, lekki i giętki środek. Dziękuję za przepis! Ula

    OdpowiedzUsuń
  2. Upiekłam i poczułam się znów jak dziecko.Taki codzienny ,zwykły chleb z dawnych lat.A jednak niezwykły 🙂Dziękuję za przepis
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  3. To jest ten smak chleba, którego szukałam od kilku lat. Jak ja się cieszę, że na niego natrafiłam! Jest pyszny! I na drugi dzień też (ta resztka ma się rozumieć) smakuje i nam i dzieciom. Na przepis trafiłam trzy dni temu, w piecu właśnie siedzi trzeci bochenek �� piekę w żeliwnym garnku, dziś bez kleiku ��
    Baaaaardzo ale to BARDZO dziękuję za przepis!
    Pozdrawiam
    Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Pozdrawiam i życzę udanych chlebków :)
      Jacek

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty