Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Chleb z samopszy

Chleb z samopszy


Bardzo smaczny i delikatny chleb  z samej pszenicy samopszy. Robiony na zakwasie żytnim, podobnym sposobem jak chleby żytnie, 45% mąki z samopszy w zakwaszonym dwufazowo zaczynie. Nawodnienie ciasta, jak na mąkę z pełnego ziarna niewielkie, zaledwie 60%, a miękisz wyszedł całkiem fajny 

Zaczyn 1:

30 g dojrzały zakwas żytni (dokarmiony poprzedniego dnia wieczorem 1/1/1, czyli np. 10 g zakwasu żytniego + 10 g wody + 10 g mąki żytniej i zostawiony na 8 h fermentacji)

100 g woda

100 g samopsza typ 1850

Wymieszałem i zostawiłem do fermentacji na 5,5 godziny w temp. ok. 25°C.


Potem do zaczynu 1 dodałem:

40 g wody

80 g samopsza typ 1850

Wymieszałem i zostawiłem na 2,5 godziny w ok. 25°C.


W międzyczasie przygotowałem:

32 g starte jabłko

20 g siemię lniane (namoczyłem i odcedziłem z nadmiaru wody)

30 g uprażony na patelni słonecznik (wystudzony)


Następnie ciasto właściwe:

cały zaczyn 2 fazowy po 5,5+2,5 h

100 g woda do 60% hydro

10 g sól

20 g miód

220 g samopsza typ 1850


Wyrobiłem ręcznie łyżką w misce parę minut, tak tylko do połączenia składników i wchłonięcia wody, potem dodałem starte jabłko, siemię lniane i  słonecznik.


Wymieszałem wszystko, tak aby równomiernie rozprowadzić i zostawiłem na 90 minut wstępnej fermentacji w ok. 25°C.

Ciasto przełożyłem do foremki 20x11 cm.

Wyrastanie w foremce 70-80 minut w cieple 25-28°C, ciasto powinno urosnąć prawie do brzegów foremki.

Przed wypiekiem wierzch chleba posypałem nasionami.

Piekłem 10 min w 230oC z parą, potem zmniejszyłem do 190-200oC i piekłem kolejne 45 minut.

Smacznego :)

Komentarze

  1. Super przepis! Chlebek z samopszy nie dość, że jest smaczny, to i zdrowy. Fajna alternatywa dla osób, które lubią wypieki, a niekoniecznie tolerują duże ilości typowej mąki pszennej. Ja sama trudzę się w robieniu własnego pieczywa, często właśnie z samopszy bądź z połączenia z płaskurką. Polecam każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. What a wonderful bread ! I am very impressed!!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty