Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Prosty chleb 66% żytni wg Hamelmana

66% żytni Hamelman


Robiłem ten chleb po raz pierwszy, trzymając się ściśle proporcji podanych w książce J.Hamelmana "Chleb". Ciasto było zbyt luźne na formowanie do koszyka więc upiekłem go w foremce. Posypany makiem i sezamem. Zarówno do zaczynu, jak i ciasta użyłem mieszanki mąki żytniej typ 2000 i 720 w stosunku 1:2.
Prosty i smaczny chlebek, polecam!

Zaczyn 
10 g zakwas żytni razowy
160 g woda
200 g mąka żytnia

Składniki zaczynu wymieszać i zostawić na 14-16 godzin w temperaturze pokojowej 21oC (wg Hamelmana). U mnie zaczyn dojrzewał 15 godzin w 26oC i tak bym polecał.

Ciasto
130 g mąka żytnia
170 g pszenna typ 650
215 g woda
9 g sól
5 drożdże
360 g zaczyn

Ciasto wyrobiłem mikserem ok 7 minut.
Zostawiłem do fermentacji w misce na 45 minut w temperaturze 26oC.
Potem ciasto przełożyłem do foremki (mały kawałek ciasta, dosłownie kilka gramów odłożyłem i rozrobiłem z wodą 1:1, aby wykorzystać później do posmarowania wierzchu chleba).
Wyrastanie w foremce zajęło ok. 60 minut w temperaturze 26oC.
Bezpośrednio przed pieczeniem wierzch chleba posmarowałem za pomocą pędzelka rzadkim ciastem i posypałem nasionami. Polecam, nic nie odpada ;)
Pieczenie 15 min w 220-230oC, potem 45 minut w 180oC.

Smacznego :)

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty