Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Tatterowiec

Tatterowiec

Bardzo popularny na wielu blogach chleb razowy na zakwasie – Tatterowiec. Jak sama nazwa wskazuje autorką przepisu jest Tatter piekarniatatter.blogspot.com (strona niestety nie jest już aktywna). Chleb prosty do zrobienia i bardzo smaczny. Polecany szczególnie początkującym, ze względu na użytą do wypieku chleba sporą ilość zakwasu, szybko i bezproblemowo wyrasta. Mi przypomina trochę w smaku pieczywo typu graham.

Składniki na ciasto:


400 g aktywnego zakwasu żytniego razowego płynnego* (hydratacja 150%, czyli 2 części mąki i 3 części wody)
150 ml letniej wody**
100 g mąki razowej żytniej lub pszennej (użyłem pszennej razowej typ 2000)
300 g mąki pszennej chlebowej (np. typ 650)
1 łyżka soli (wg mnie za dużo, dałem 3/4 łyżki)
1 łyżeczka cukru demerara (ja dałem 1 łyżeczkę melasy)

*jeśli zakwas jest młody, można dodać 1 łyżeczkę suchych drożdży
** ilość wody zależy od gęstości zakwasu

Wszystkie składniki wymieszać, wyrobić (najlepiej mikserem)- ciasto ma być lepkie i dosyć luźne. Można dosypać jakieś ziarenka- pestki słonecznika, dyni, sezam. Zostawić na godzinę, przykryte ściereczką. Następnie krótko wyrobić i umieścić w nasmarowanej olejem i wysypanej otrębami żytnimi formie- może to być duża keksówka 10x30 cm. Posmarować wierzch oliwą, można posypać otrębami, ziarnami i zostawić do podwojenia objętości.

Chleb wstawić do zimnego piekarnika (ja zawsze wstawiam do gorącego), nastawić temperaturę 200°C. Piec 60 minut. 

Smacznego :)

Komentarze

  1. co to znaczy hydratacja 15%?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie 15 tylko 150%. Napisałem przecież: 2 części mąki i 3 części wody. Kiedy dokarmiamy zakwas dajemy np. 100g mąki i 150 g (ml)wody lub 200 g mąki i 300 g (ml) wody. Taki zakwas jest bardziej płynny. Hydratacja to inaczej uwodnienie - stosunek ilości maki do wody w zakwasie.
      Pozdrawiam i życzę udanych wypieków:)

      Usuń
    2. może moje pytanie wydaje się głupie ale chciałabym rozpocząć przygodę z pieczeniem chleba na zakwasie i zupełnie nie wiedziałam co to znaczy (taka informacja pojawia się w wielu przepisach). Bardzo dziękuję za odpowiedź, świetny blog, podziwiam Pana umiejętności i zazdroszczę rodzince. Chlebki wyglądają nieziemsko. Pozdrawiam

      Usuń
    3. :-) pewnie jeszcze będę miała trochę takich "głupich pytań", liczę na wyrozumiałość z Pana strony :-)

      Usuń
    4. Tam wcześniej się pomyliłem: nie stosunek ilości mąki do wody, tylko wody do mąki. Np. 300 g wody i 200 g mąki: (300/200)*100%=150%
      Zazwyczaj robi się zakwas o hydratacji 100%, czyli tyle samo wody co mąki. W tym przepisie jest inaczej, robi się bardziej płyny zakwas.
      Najważniejsze jest aby ciasto na chleb było dosyć luźne i lepkie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty