Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Bułki kukurydziane




Bułki kukurydziane "chodziły za mną" już od jakiegoś czasu, to spróbowałem coś wykombinować. Trochę z wcześniejszego przepisu na bułki na resztach zakwasu z lodówki, tzn. podobne proporcje, ale inaczej, trochę bardziej złożony proces zastosowałem. Zrobiłem zaparkę na drobnej kaszce kukurydzianej, zalewając ją wrzątkiem, zostawiłem na 1,5 godziny do ostygnięcia. Potem zrobiłem na tej zaparce zaczyn, dodając resztki zakwasu z lodówki i troszeczkę świeżych drożdży. Zostawiłem to na 2 godziny w cieple i dopiero na tym zrobiłem ciasto. Do ciasta po wyrobieniu dodałem przez laminację trochę gotowanej kukurydzy, skrojonej z kolby. Na dwie bułki dałem po plasterku żółtego sera 3 minuty przed końcem pieczenia. Trochę się inspirowałem bułką chorwacką z piekarni GOM, która mi niedawno posmakowała i chciałem zrobić podobne ;)

Składniki na 5 bułek po ok. 90 g:

50 g kaszka lub mąka kukurydziana
100 g woda wrzątek
5 g słód jasny aktywny

100 g resztki zakwasu z lodówki (u mnie pszennego i żytniego zbierane do słoiczka)
1 g drożdże świeże
50 g semolina
100 g mąka pszenna T 450
5 g miód lub cukier
szczypta, dwie kurkumy

5 g sól
5 g masło lub olej/oliwa (wmieszać dopiero po wyrobieniu ciasta)
50 g gotowana kukurydza skrojona z kolby

1. Zaparka

50 g bardzo drobna kaszka kukurydziana lub mąka kukurydziana
100 g woda wrzątek

po wymieszaniu:
5 g słód jasny aktywny

znowu przemieszać
zostawić na 1,5 h, aż ostygnie do t. pokojowej

2. Zaczyn na zaparce

cała zaparka
100 g resztki zakwasu z lodówki
1 g drożdże

zostawić na 2 h w cieple

3. Ciasto właściwe

cały zaczyn
50 g mąka z semoliny (pszenicy twardej, makaronowej, durum)
100 g mąka pszenna T 450
5 g miód lub cukier
szczypta, dwie kurkumy

wyrobić 8 min na pierwszym biegu

potem dodać:
5 g sól

wyrobić 4-5 min na drugim biegu, aż ciasto zacznie czyścić misę,

na końcu dodać:
5 g masło lub olej/oliwa (wmieszać dopiero po wyrobieniu ciasta)

ciasto rozciągnąć na na oliwionym stole i dodać:
50 g gotowana kukurydza

Zwinąć jak roladę i uformować w kulę.

Zostawić ciasto w cieple do wstępnej fermentacji na 1,5-2 h.

Podzielić na 5 porcji po 90 g, ukulać bułki.

Zostawić na 10 minut odpoczynku, po czym jeszcze raz uformować podłużne bułeczki zakładając brzegi do środka.

Spryskać woda i obtoczyć w nasionach słonecznika.

Zostawić do wyrośnięcia na ok. 60 minut.

Pieczenie na blasze ok. 20 minut z parą temp. początkowa ok. 230°C.

Na dwie bułki dałem po plasterku żółtego sera 3 minuty przed końcem pieczenia.

Studzić na kratce.


Smacznego :)

Zdjęcia:

Zaczyn, czyli wystudzona zaparka po dodaniu zakwasu i drożdży

Zaczyn po 2 godzinach, ładnie już fermentuje

Laminacja: ciasto rozciągnięte na stole i posypane gotowaną kukurydzą

Ciasto po laminacji uformowane w kulę

Ciasto po 1 h 45 min fermentacji wstępnej, podrosło ok. 2 razy

Ciasto podzielone na porcje po 90 g i uformowane wstępnie  bułeczki


Wyrastanie na ściereczce ok. 60 minut



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty