Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to

Materiały umieszczone na tym blogu powstały m.in. dzięki społeczności buycoffee.to
Dziękuję za wsparcie! :)

Chleb żytni z marchewką i pestkami dyni



Ostatnio próbowałem zastąpić w pszennym chlebie wodę, sokiem marchwiowym. Wyszło tak sobie, bo ciasto słabo rosło, ale smak mi się bardzo spodobał i zachęcił do dalszych prób, to zrobiłem tym razem 100% jasny żytni z mąki typ 720. Do zaczynu dodałem inny sok, pasteryzowany marchwiowo/jabłkowy, tym razem ostrożniej, pół na pół z wodą. Zaczyn fermentował bezproblemowo, to do ciasta dodałem już sam sok. Dałem też do ciasta trochę startej drobno marchewki i uprażone pestki dyni które się fajnie z tym smakiem komponują.

Zaczyn:
30 g zakwas żytni
75 g woda ciepła
75 g sok marchwiowo/jabłkowy 50/50
3 g sól
150 g mąka żytnia typ 720
Zostawić do zakwaszenia na 6 godzin w cieple temp. ok 35-30°C, potem przenieść do temperatury pokojowej na następne 10 godzin, razem 16 godzin fermetacji.

Ciasto:

cały zaczyn po 16 h
140-150 g sok marchwiowo/jabłkowy 50/50
7 g sól
300 g mąka żytnia typ 720
wyrobić do połączenia składników
potem dodać:
50 g pestki dyni (uprażone i namoczone)
50 g drobno starta marchewka
Wymieszać aby równomiernie rozprowadzić w cieście.

Zostawić na 1 godzinę do fermentacji w cieple temp ok. 30°C.
Przełożyć do foremki 11x 30 cm i zostawić do wyrośnięcia prawie do jej brzegów (u mnie trwało to 1 h w  temp ok. 30°C).
Posmarować delikatnie wierzch chleba wodą rozrobioną z mąką żytnią na rzadką papkę i posypać pestkami dyni.
Piec w temp 230°C przez 10 minut, potem obniżyć temperaturę do 190°C i piec jeszcze ok. 40-45 minut.

Smacznego :)






Komentarze

  1. Wygląda świetnie. Uwielbiam domowe pieczywo :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie wykorzystam ten przepis w swojej kuchni , bardzo lubię twoje przepisy , są perfekcyjne :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty